מן הגולה הדוויה

החיים בתרגום סימולטני לקטאלנית

Automatic For The People

6 תגובות

דברים שאשא בטקס קבלת פרס נובל לשלום, בשנת 2013.

הוד מעלתך, גבירתי הנשיאה, חברי פרלמנט ושגרירים, עמיתיי הזוכים, אורחים נכבדים, חברות וחברים, שותפותיי ושותפיי לדרך,  גבירותיי ורבותיי. אני עומדת פה לפניכם בשעה שאתם מעניקים לי את הפרס החשוב הזה ואין עמי אלא ענוותי וצניעותי.

לא גדוּלה הביאה אותי הלום, אלא לקות, נכות וקושי. אני מודה לכם על שהענקתם  מקום למאבק החברתי הצודק שהובלתי והבנתם כי בעוד שעל פני הגלובוס כולו חלות תמורות אקלימיות, פוליטיות-גיאוגרפיות ואנרגטיות אדירות  אין להפנות את המבט הנורבגי תכול העיניים מאלו המחוללות מהפכות-זוטא. הפיכות קטנות נדמות לראשונה כחסרות משמעות אמיתית, אולם, למעשה, בכוחן להניע דרמות שאת סופן לא ניתן לשער. לעיתים קרובות מבקשים ממני מוקירי זכרי, קרובים ורחוקים לשמוע כיצד נוצר המהלך שהובלתי, על כן, לראשונה, אני מבקשת לספק את הבסיס הביוגרפי שהוביל אותי לרגע הזה ולהשמיע את קולן של הסובלים והסובלות מאותה לקות שאין לה שם – מן המוגבלות, שטרם הוגדרה דיה.

הוד מעלתך, חברי אקדמיה יקרים, המאבק למען אנדורה-חופשיה-מטסטים-על-רכב-עם-תיבת-הילוכים-ידנית רק התניע, אם להזדקק למטאפורה רלבנטית. אולם עבורי     ( FAMGD (Free Andorra from Manual Gear Driving   היא חלום שהתגשם.

award cermony 2007_sthlm

הטקס. אני  שנייה משמאל בשורה הראשונה. תתאמצו – התלבשתי יפה ממש.

מן הרגע שבו למדתי ללכת, לי ולסובבים אותי היה ברור שיש לי בעיית קואורדינציה קשה. חשוב לי להתעכב על הנקודה הזו למען ההמונים שצופים בנו ברגעים אלו ברחבי העולם: בעוד שאצל אנשים רגילים יש תיאום בין מערכות העצבים לשרירים, בין המערכת המוחית שאחראית על קליטת  מידע לבין  המערכת שאחראית על עיבודו, אצלי המערכות האלו אפילו לא מסמסות אחת לשנייה "ערה?". אנשים בעלי קואורדינציה יכולים לשלב תנועות פשוטות לתנועה מורכבת ולרקוד, אני אפול אם אנסה להרים יד ולהזיז את האף באותו הזמן. מרבית האנושות יכולה לשלוף את התשובה לשאלה "איפה יד ימין?"בעוד שאני ורבים הסובלים מן הנכות הזו, נאלצים לחשוב עשר שניות, להיזכר שאנחנו לא עונדים  שעון ואז לענות לא נכון, למרות שברור לנו שענינו כמו שצריך.

הריקוד, נכבדיי, הוא רק דוגמה. הנה אני מגיעה לגרעין, לליבה של המצוקה.  רובה המוחלט של האנושות נולד עם היכולת ללחוץ על הקלאץ'-להוריד מהירות-להוריד הילוך-להגביר מהירות-ותוך כדי כל הניסוי האטומי הזה להמשיך להסתכל על הכביש.  אני, ואחרים בודדים ומושתקים כמוני, לא זכינו באור מן ההפקר. בכאב ובזעם אני מכריזה מעל הבמה הזו: יש לי לקוּת! אנשי ונשות האין-מצב-לקלאץ' הם מיעוט מדוכא. אני בטוחה שרבים מן הסובלים מאין-מצב-לקלאץ' נהגו כמוני במשך שנים; בשעה שחבריהם לתיכון רצו, אחוזי דיבוק, להוציא רשיון נהיגה, הם עמדו מן הצד, מאמצים הבעה מזלזלת, מניפים יד בביטול מול חבריהם העושים דווארות במגרש החניה של בית הספר. לא עוד! אני אומרת, לא עוד!  הקץ לזלזול המדומה!

הוד מעלתך, נורבגיה, כך אומרים סקרים העוסקים במצב האושר העולמי, היא המקום להיוולד בו. לא הייתי רוצה לצער אותך ולקלקל לך הלה-לה לנד שאתה חי בו, אבל אין לי ברירה. אני מבקשת לעצור את העיסוק  בכאב של הכלל לרגע, ולפתוח צוהר למצוקתה של אשה אחת. האשה הזו היא אני. הבידוד והדממה הכריעו אותי. לאחר מנת ההשפלה והכאב שחוויתי בתיכון, החלטתי לנסות לאחוז בהגה. מורה הנהיגה שנבחר למשימה חבש ירמולקה סרוגה והיה  כה חביב ושוחר טוב עד כי  בכל פעם שנפרדנו הוא  נהג לטפוח לי בלבביות על הישבן.

גבירותיי ורבותיי, תופתעו אם אומר כי הטפיחה הנלבבת לא גרמה לי להיות מסוגלת לשלב להילוך שני/לעשות זינוק בעלייה ו/או לכבות את המנוע ביתר אלגנטיות. כדי לא להכביר במילים, אבהיר כי בתום צ"ו שיעורים  ניגשתי לטסט הראשון. הייתה זו בחינה לדוגמה: עד היום טופס הסיכום של בחינת הרישוי שלי משמש כחומר לימוד בקורס ההכנה לטסטרים במשרד התחבורה של מדינת ישראל;  הבוחן כתב שלוש פסקאות, בהן הואשמתי בכל סעיף אפשרי הקיים בחוק מלבד רצח עם וסיוע לנאצים ועוזריהם. עוד הקפיד הבוחן לציין שסיכנתי חיי אדם תוך נסיעה על מדרכה.

אני עומדת כאן בפני  שועי עולם וצופי הטלוויזיה שלו ומודה, פשעתי! אשמתי! אולם, זכרו רק זאת: לא מנעתי מן הבוחן לבלום אותי ממש לפני קבוצת הקייטנים שחצתה את הכביש. אחר כך היו עוד י' פעמים ח"י שיעורים ושתי בחינות רישוי נוספות שאף הן הסתיימו בהשפלה צורבת ובהכרה מחודשת בעובדה שלא נועדתי לזה. אז לא חשבתי במונחים של לקות, של מחלה, של קושי הקשור באוכלוסייה שלמה. אז עוד הייתי אישה בודדה שחשה כי היא, סליחה על הצרפתית הוד מלכותך, אהבלה.

דלאי.

דלאי. גם הוא זכה.

גבירותיי ורבותיי, עשר שנים מאוחר יותר, לאחר נישואי ובתום שלוש שנים של לחץ פיזי ומנטלי בלתי פוסקים מצד יאיר, בנזוגי, החלטתי לזרוק את עצמי לזירה בשנית. הפעם,  כדי להמנע מהמכות בישבן, בחרתי במורה קטוע ידיים. סתאאם, לא באמת.  שילבתי בדיחה כדי להעיר את הקהל ולהעלות את הרייטינג  של הטלויזיה הנורבגית. למען הדיוק ההיסטורי, חשוב לציין כי היה זה יאיר שהציע לחשוב מחוץ לקופסה: מחוץ לקופסת ההילוכים. החלטנו שננסה  גיר אוטומטי . 100 שיעורים וג' טסטים מאוחר יותר, מדינת ישראל נשברה ואני אחזתי ברשיון נהיגה. אני נוהגת כעשר שנים על רכבים בעלי גיר אוטומטי, מדי יום  אני לא משלבת להילוך, לא לוחצת על הקלאץ' וחשה כי  בעולם יש מקום גם לאנשים כמוני – מי שנפלו על גנטיקה ממש לא טובה בכל הנוגע לקואורדינציה.

חברי וועדת השיפוט, גבירתי הנשיאה, גבירותיי ורבותיי, כל זה טוב ויפה: אולם, המציאות, אם להדרש לקלישאה רלבנטית – עשתה פניית פרסה –  עת עברנו לאנדורה. מדינה קפואה זו, הוד מעלתך – מי כמוך יודע משהו על מדינות קפואות ונהיגה בהן, מאופיינת בעליות רבות ובקרח המכסה אותן כשבעה חודשים בשנה. דווקא מדינה זו מחייבת את צעיריה ומבוגריה לערוך מבחן נהיגה באמצעות רכב בעל תיבת הילוכים ידנית. רבים שאלו – מה לך ולזה?! הלא בדם וייסורים קנית את הרשיון שלך! אכן! מקומם! מרתיח! מכעיס! מכביד!

ProtestPyreneesRookieFest10_picsByJesusAndresFernandez_24

הפגנה באנדורה.

גבירותיי ורבותיי, הנהיגה ברשיון  אנדוראי משולה לריאליטי בו האח הגדול מגחך על חשבונך בחדר השידור: ברגע שהגשת בקשה לתושבות,  הפקיד שיושב ליד שולחן פורמייקה ירקרק כשמאחוריו קיר אפרפר וחלון עם וילון רפפות לבן ומולו מחשב מרצד בירוק, מפעיל שעון עצר שמתקתק  במשך חצי שנה.  תיק תוק. תיק תוק. תיק תוק. בזזזזזזזזט. כן, הוד מעלתך, במהלך ששת החודשים האלו עלייך ללמוד נהיגה על רכב עם תיבת הילוכים ידנית בלבד ואף לעבור מבחן רישוי! וכך, חברי וועדה נכבדים, מזכ"ל האו"ם, נשיאים ואחיות בית ספר, חזרתי לקלאץ'!

את הזעם על הצעד הלא אנושי הזה תיעלתי למחאה. התנועה שהקמתי קמה מקלאץ', מן האפר של הניירות שהגשתי למדינה כדי לשוב ולהבחן. התנועה  קמה מלמטה, מן הכבישים, מן הרחובות, מן החניה-כאן-משמאל-ברוורס-בשמאל-אמרתי-את-מאותת-ימינה. התנועה קמה מן הכיכרות ומתמרורי העצור.  זה היה לא פשוט, אבל לאנשים שהלכו אחריי – האנדוראים שזיהו את הדיכוי, את המערכה הנצלנית שסוגרת עליהם ועל יכולותיהם, את ההשפלה היומיומית ואת שריר כף הרגל השמאלית המתכווץ  בשעה ששוב כשלת בזינוק בעלייה – לאנשים האלו ציטטתי את דבריו הבלתי נשכחים  של ראש ממשלתה הראשון של מדינת ישראל, דוד בן גוריון: "לחם אין לי, חזון יש לי!"

רבים הלכו אחריי, אם כי במדינה של שבעים אלף איש, גם שלושה הם רבים.  מאוחדים, אנחנו זועקים את זעקתם של מי שהדחיקו את קשייהם ושואלים: מדוע אתם מתעקשים על הפעלת שתי רגליים? אלפי שנות התקדמות טכנולוגית אפשרו לאנושות לנהוג תוך הפעלת רגל אחת – מדוע לחזור לאחור? Haven't the Jewish people suffered enough?

מעל במה זו אני מקדישה את הפרס למי שכשואלים אותם "איך מגיעים מפה לרחוב בן יהודה?"  משיבים בבטחון לאדם ששאל שהוא צריך לפנות ימינה בעוד שהם מתכוונים לשמאל. הערב,  אני נושאת עמי בליבי את אלו שמנסים לחנות בעלייה ברוורס ומאחוריהם נוצר טור של בעלי מכוניות עצבניים המייחלים למותם מהתקף לב, אני מושיטה מכאן את ידי לאלו מביננו ששוב המנוע צורח עליהם כי לא החליפו הילוך בזמן.

מי ייתן שהפרס הזה שניתן לי הערב יהווה אבוקה המובילה את המחנה. מי ייתן שמאמצינו כולנו, מאמצים שהחלו בתנועות למען זכויות האדם באשר הם: מכל צבע, מכל מין, מכל יד דומיננטית, יובילו את האנושות בכלל, ואת אנדורה בפרט, לעידן חדש. זהו שחר של יום חדש – אני מודה לכם על שאפשרתם לי להתעורר בו!

ועכשיו, הוד מעלתך, חברי וועדה נכבדים,  כבוד הנשיאה, חברות, עמיתים וזוכות, אני מתנצלת אבל בואו נגיע לפרס,  יש לי שיעור נהיגה בשתיים עשרה ואני חייבת לזוז.

אומרים די! למי נתן לך רשיון? (משנייה 00:40 )

.

6 מחשבות על “Automatic For The People

  1. הרגת אותי מצחוק!!!!

  2. Dear Yael,
    I knew you are highly qualified.
    But your blog is something else!
    It reminds me of the stupid driving test in California, with certain requirements not familiar to Israelies.
    Yet, bless god for my friends who drove automaic gear only – California is an heaven.
    Keep in touch, you and Yair.
    Dash to all, Bamba as well…
    C u on February.

  3. איזו התגלות… אני לא לבד 🙂
    ואני עוד צריכה לעבור טסט באוסטרליה, ששם נוהגים הפוך!!!
    כואבים לי שריריי הלחיים מרוב צחוק.
    את גדולה

    • תודה רבה ומתנצלת על השרירים. אני נטשתי את השיעורים אחרי ארבעה. אם בכל זאת תמצאי דרך לנצח את המערכת, ספרי לי על זה…

להשאיר תגובה

